суботу, 22 листопада 2014 р.

Методичні новинки

МУЛЬТИМЕДІЙНІ ЗАСОБИ У НАВЧАННІ ГЕОГРАФІЇ

Використання нових технологій у вивченні геогра­фії дозволяє учням краще зрозуміти складні теми, що передбачають вивчення закономірностей розвитку різ­них геосфер. За короткий час створено цілу систему комп’ютерних засобів навчання, які дають змогу сут­тєво перебудувати й удосконалити шкільну географічну освіту.
Сьогодні комп’ютер відкриває широкі можливості для творчого розвитку дітей, допомагає звільнитися від традиційного навчання й розробити нові ідеї, вирішу­вати географічні проблеми.
Нині в Україні перед шкільною географією стоїть завдання вдосконалення програм, розробки стандар­тів географічної освіти, нових концепцій навчання й виховання людини XXI ст. з інтенсивним та ефектив­ним використанням географічних знань. Усе це неодмінно передбачає широке застосування комп’ютерної техніки.
МЕТОДИКА ВИКОРИСТАННЯ
Географія дає багатий матеріал для відпрацювання найрізноманітніших методів і прийомів роботи з ін­формацією. При цьому можна вибрати для постійно­го застосування найоптимальніші й найадекватніші з них. Крім того, географія має також інші специфічні особливості, які дають можливість застосовувати муль­тимедійні засоби з найбільшою ефективністю. До них належить відповідність певного масиву інформації до визначеної території. Викладання географії пов’язане з використанням величезного обсягу найрізноманітнішої інформації, що робить застосування комп’ютерної тех­ніки особливо ефективним.
З її допомогою створюється база даних про всі мате­рики й частини світу, найбільші країни, регіони, міста тощо.
Загалом, виходячи із загальних засад методики ви­кладання географії, використовую мультимедійні засо­би з метою:
а) демонстрування й розкриття особливостей і за­кономірностей розвитку географічних явищ;
б) показу певної території, її комплексної характе­ристики й виділення характерних особливостей;
в) демонстрування різних схем, карт, графіків, та­блиць тощо;
г) контролю знань, умінь і навичок учнів;
г) проведення географічних ігор.
Використання мультимедійних засобів на уроках географії відбувається завдяки таким методам, як:
• системний аналіз;
• методи передачі, збереження та захисту інфор- мації;
• безпаперові технології;
• методи колективного використання різноманітних інформаційних ресурсів та ін.
Вищезазначені методи дають можливість учителю географії досягти дидактичної мети, застосувати як окремі методи навчальної роботи, так і спроектувати навчальне середовище.                                                               
При вивченні нового матеріалу найбільш вдалим, на мій погляд, є використання системного аналізу; при контролі навчальних досягнень — методи колектив­ного та індивідуального використання різноманітних інформаційних ресурсів; при закріпленні тем за допо­могою мультимедійної дошки діти презентують власні творчі проекти та ін.
На уроках географії систематично проводжу тесту­вання з використанням мультимедійних засобів. Для цього використовую спеціальну програму, що склада­ється з чотирьох рівнів по три запитання в кожному (за кожну правильну відповідь комп’ютер нараховує один бал, максимальна кількість балів — дванадцять).
На уроці географії кожен учень має змогу відповідати на питання за комп’ютером самостійно, але, на жаль, у класі комп’ютерів — 12, а дітей — 25—30. Тому з появою мультимедійної дошки при підготовці до залікової робо­ти я проводжу тестування для всіх одночасно. Питання розробляю окремо по чотирьох рівнях. Оцінювання від­бувається відразу. Завдяки використанню мультимедій­ної дошки, відкриваю файл, де діти можуть разом із за­питанням побачити правильну відповідь.

УПРАВЛІННЯ ПІЗНАВАЛЬНОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ
Комп’ютерне навчання географії значно активізує пізнавальну діяльність учнів. Нині цього вже важко досягти традиційними методами. Застосування пер­сональних комп’ютерів та мультимедійної дошки ви­рішує проблему змісту навчання, нових його форм і методів, значно підвищує рівень мотивації в навчанні. При цьому я маю змогу значно покращити сам процес управління пізнавальною діяльністю гімназистів. Це відбувається на всіх рівнях засвоєння нового матеріалу, його закріплення й перевірки знань, умінь і навичок. Велике значення тут має й індивідуалізація навчання, а також налагодження постійного зворотного зв’язку. Використовуючи комп’ютер, я маю можливість постій­но, а не періодично контролювати рівень засвоєння знань і вміння їх використовувати для вирішення по­ставлених завдань. При цьому поза увагою не залиша­ється жодна неточність і помилка.
Мультимедійні засоби навчання звільняють учите­ля від дуже нудної і втомливої процедури контролю за якістю знань учнів шляхом перевірки великої кількості письмових робіт. Вивільняється час для творчої діяль­ності.

ЕФЕКТИВНЕ ВИКОРИСТАННЯ АНАЛІТИЧНИХ МОЖЛИВОСТЕЙ

Дуже ефективним є використання мультимедій­ної дошки при вивченні фізичної будови природних об’єктів, наприклад вулканів, літосферних плит, різних типів островів тощо. Доцільно використовувати її і в темах, де розглядаються явища та об’єкти із зональним і азональним розподілом, а також для з’ясування гео­графічних закономірностей (7-й клас).
Ніщо не зможе конкурувати з комп’ютерною тех­нікою і при вивченні тем, у яких розглядаються певні процеси в динаміці, наприклад розпад єдиного мате­рика Пангея, утворення коралових островів, гірських систем Анд тощо та складання прогнозів розвитку цих чи інших процесів.
Доцільно застосовувати мультимедійні засоби і в процесі вивчення явищ, які супроводжуються звуком, і цей звук значною мірою виражає їх внутрішню сут­ність.
Вважаємо, що для комп’ютерного навчання геогра­фії за всією сумою чинників найкраще підходять курси географії України (8—9-й класи) та економічної і со­ціальної географії світу (10-й клас).
Це пов’язано з тим, що учні вже мають значну базу географічних знань та готові до самостійної роботи з комп’ютерною технікою. Тому в цих курсах я викорис­товую мультимедійні засоби практично для будь-якої роботи — від дослідження космічних і аерофотознімків до процесів виробництва і його територіальної органі­зації, від характеру зміни економічних зв’язків до гло­бальних проблем людства в динаміці.
Так, використовуючи електронний атлас з геогра­фії, зміст якого відповідає навчальним програмам, а засоби зображення та оформлення — віковим психо­логічним особливостям учнів, які інтегрують картогра­фічне зображення з різноманітним текстом, фото- й відеоматеріалом, мають також і підвищені аналітичні можливості.
ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ МОТИВАЦІЇ
Головна перевага цих сучасних засобів у тому, що вони дозволяють підняти рівень викладання предмета за рахунок вирішення комплексу питань: збільшення інформативності карт з одночасним забезпеченням простоти сприймання картографічного матеріалу.
Електронний атлас забезпечує педагогічні та ме­тодичні можливості картографічного видання, ро­бить його цікавим для сильного та зрозумілим для слабкого учня. Я отримую додаткову можливість для підтримки й спрямовування розвитку особистості учнів, творчого пошуку й організації їхньої спільної роботи.
Орієнтуючи учня на самостійну роботу, мульти­медійна техніка ініціює процес їхньої пізнавальної діяльності, підвищує мотивацію навчання за рахунок варіативності самостійних робіт і можливості самокон­тролю.
Використання мультимедійних засобів у навчально - виховному просторі з географії є головною передумо­вою підготовки учнів, які можуть працювати в інформаційному суспільстві сьогодні і в майбутньому, діти будуть краще підготовлені до життя і здобуття ма­теріальних благ у цьому мінливому світі.

Немає коментарів:

Дописати коментар