МУЛЬТИМЕДІЙНІ ЗАСОБИ У НАВЧАННІ ГЕОГРАФІЇ
Використання нових технологій у вивченні географії дозволяє учням краще зрозуміти складні теми, що передбачають вивчення закономірностей розвитку різних геосфер. За короткий час створено цілу
систему комп’ютерних засобів навчання, які дають змогу суттєво перебудувати й
удосконалити шкільну географічну освіту.
Сьогодні
комп’ютер відкриває широкі можливості для творчого розвитку дітей, допомагає
звільнитися від традиційного навчання й розробити нові ідеї, вирішувати
географічні проблеми.
Нині
в Україні перед шкільною географією стоїть завдання вдосконалення програм,
розробки стандартів географічної освіти, нових концепцій навчання й виховання
людини XXI ст. з інтенсивним та ефективним використанням географічних знань.
Усе це неодмінно передбачає широке застосування комп’ютерної техніки.
МЕТОДИКА ВИКОРИСТАННЯ
Географія
дає багатий матеріал для відпрацювання найрізноманітніших методів і прийомів
роботи з інформацією. При цьому можна вибрати для постійного застосування
найоптимальніші й найадекватніші з них. Крім того, географія має також інші
специфічні особливості, які дають можливість застосовувати мультимедійні
засоби з найбільшою ефективністю. До них належить відповідність певного масиву
інформації до визначеної території. Викладання географії пов’язане з
використанням величезного обсягу найрізноманітнішої інформації, що робить
застосування комп’ютерної техніки особливо ефективним.
З її
допомогою створюється база даних про всі материки й частини світу, найбільші
країни, регіони, міста тощо.
Загалом,
виходячи із загальних засад методики викладання географії, використовую
мультимедійні засоби з метою:
а)
демонстрування й розкриття особливостей і закономірностей розвитку географічних
явищ;
б)
показу певної території, її комплексної характеристики й виділення характерних
особливостей;
в)
демонстрування різних схем, карт, графіків, таблиць тощо;
г)
контролю знань, умінь і навичок учнів;
г)
проведення географічних ігор.
Використання
мультимедійних засобів на уроках географії відбувається завдяки таким методам,
як:
•
системний аналіз;
•
методи передачі, збереження та захисту інфор- мації;
•
безпаперові технології;
•
методи колективного використання різноманітних інформаційних ресурсів та ін.
Вищезазначені
методи дають можливість учителю географії досягти дидактичної мети, застосувати
як окремі методи навчальної роботи, так і спроектувати навчальне середовище.
При вивченні нового
матеріалу найбільш вдалим, на мій погляд, є використання системного аналізу;
при контролі навчальних досягнень — методи колективного та індивідуального
використання різноманітних інформаційних ресурсів; при закріпленні тем за допомогою
мультимедійної дошки діти презентують власні творчі проекти та ін.
На уроках географії
систематично проводжу тестування з використанням мультимедійних засобів. Для
цього використовую спеціальну програму, що складається з чотирьох рівнів по
три запитання в кожному (за кожну правильну відповідь комп’ютер нараховує один
бал, максимальна кількість балів — дванадцять).
На уроці географії кожен
учень має змогу відповідати на питання за комп’ютером самостійно, але, на жаль,
у класі комп’ютерів — 12, а дітей — 25—30. Тому з появою мультимедійної дошки
при підготовці до залікової роботи я проводжу тестування для всіх одночасно.
Питання розробляю окремо по чотирьох рівнях. Оцінювання відбувається відразу.
Завдяки використанню мультимедійної дошки, відкриваю файл, де діти можуть
разом із запитанням побачити правильну відповідь.
УПРАВЛІННЯ ПІЗНАВАЛЬНОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ
Комп’ютерне
навчання географії значно активізує пізнавальну діяльність учнів. Нині цього
вже важко досягти традиційними методами. Застосування персональних комп’ютерів
та мультимедійної дошки вирішує проблему змісту навчання, нових його форм і
методів, значно підвищує рівень мотивації в навчанні. При
цьому я маю змогу значно покращити сам процес управління пізнавальною
діяльністю гімназистів. Це відбувається на всіх рівнях засвоєння нового матеріалу,
його закріплення й перевірки знань, умінь і навичок. Велике значення тут має й
індивідуалізація навчання, а також налагодження постійного зворотного зв’язку.
Використовуючи комп’ютер, я маю можливість постійно, а не періодично
контролювати рівень засвоєння знань і вміння їх використовувати для вирішення
поставлених завдань. При цьому поза увагою не залишається жодна неточність і
помилка.
Мультимедійні засоби
навчання звільняють учителя від дуже нудної і втомливої процедури контролю за
якістю знань учнів шляхом перевірки великої кількості письмових робіт.
Вивільняється час для творчої діяльності.
ЕФЕКТИВНЕ
ВИКОРИСТАННЯ АНАЛІТИЧНИХ МОЖЛИВОСТЕЙ
Дуже ефективним
є використання мультимедійної дошки при вивченні фізичної будови природних
об’єктів, наприклад вулканів, літосферних плит, різних типів островів тощо.
Доцільно використовувати її і в темах, де розглядаються явища та об’єкти із
зональним і азональним розподілом, а також для з’ясування географічних
закономірностей (7-й клас).
Ніщо не зможе
конкурувати з комп’ютерною технікою і при вивченні тем, у яких розглядаються
певні процеси в динаміці, наприклад розпад єдиного материка Пангея, утворення
коралових островів, гірських систем Анд тощо та складання прогнозів розвитку
цих чи інших процесів.
Доцільно
застосовувати мультимедійні засоби і в процесі вивчення явищ, які
супроводжуються звуком, і цей звук значною мірою виражає їх внутрішню сутність.
Вважаємо, що для
комп’ютерного навчання географії за всією сумою чинників найкраще підходять
курси географії України (8—9-й класи) та економічної і соціальної географії
світу (10-й клас).
Це пов’язано з
тим, що учні вже мають значну базу географічних знань та готові до самостійної
роботи з комп’ютерною технікою. Тому в цих курсах я використовую мультимедійні
засоби практично для будь-якої роботи — від дослідження космічних і
аерофотознімків до процесів виробництва і його територіальної організації, від
характеру зміни економічних зв’язків до глобальних проблем людства в динаміці.
Так, використовуючи електронний атлас з
географії, зміст якого відповідає навчальним програмам, а засоби зображення та
оформлення — віковим психологічним особливостям учнів, які інтегрують картографічне
зображення з різноманітним текстом, фото- й відеоматеріалом, мають також і
підвищені аналітичні можливості.
ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ МОТИВАЦІЇ
Головна перевага цих сучасних засобів у
тому, що вони дозволяють підняти рівень викладання предмета за рахунок
вирішення комплексу питань: збільшення інформативності карт з одночасним
забезпеченням простоти сприймання картографічного матеріалу.
Електронний атлас забезпечує педагогічні
та методичні можливості картографічного видання, робить його цікавим для
сильного та зрозумілим для слабкого учня. Я отримую додаткову можливість для
підтримки й спрямовування розвитку особистості учнів, творчого пошуку й
організації їхньої спільної роботи.
Орієнтуючи учня на самостійну роботу,
мультимедійна техніка ініціює процес їхньої пізнавальної діяльності, підвищує
мотивацію навчання за рахунок варіативності самостійних робіт і можливості
самоконтролю.
Використання мультимедійних засобів у
навчально -
виховному просторі з географії є головною передумовою підготовки учнів, які можуть працювати в інформаційному суспільстві
сьогодні і в майбутньому, діти будуть краще підготовлені до життя і здобуття матеріальних
благ у цьому мінливому світі.
Немає коментарів:
Дописати коментар