Напрямки роботи

Напрямки роботи 

Тема:


« Інноваційні технології  навчання географії»





       Виступ на педагогічній раді вчителя 
СорокиЛ.В
2020 рік
м.Марганець


Інноваційний підхід до процесу становлення особистості учнів  засобами технологій творчого мислення полягає у дотриманні вчителем таких принципів навчально-виховного процесу:
-         принципу саморозвитку, яких передбачає врахування вікових та індивідуальних особливостей учнів;
-         принципу самодіяльності, коли учні відчувають себе співучасниками навчального процесу;
-         принцип самоорганізації (коли учень виявляє бажання бути капітаном плавання по океанах, розподіляють обов’язки між учасниками ролевої гри : «Синоптик», «Географ»…)
-         принцип дидактичної художності, емоційності, які допомагають створювати атмосферу творчості.
Початковим імпульсом є мотиваційно-творча активність. Від того, як вчитель зміг налаштувати учнів на роботу, залежить успіх у навчанні. Мотивація уроків часто подається у вигляді віршів, цікавих фактів, загадок, уривків із художніх творів,міфів, легенд, тобто широко реалізуються такі новітні дидактичні принципи: емоційності, художності, концентративної психорелаксації. Наприклад, урок «Океани» в 7 класі розпочинається із загадки «Закодований мій зміст знає штурман і турист, знає учень і водій тільки код всяк знає свій».
(Це географічна карта, кожен об’єкт має свій код – географічні координати).
Часто на уроках географії звучать уривки творів українських та зарубіжних письменників, цитати відомих людей, що зацікавлює учнів до пошуку географічних описів в художніх творах або ж до складання власних віршів: у 8 класі,вивчаючи ріку Дніпро, опис починаємо знайомими словами «Чуден Днепр при тихой погоде»…
Уривки з творів використовуються не лише в мотиваційній частині,але й для вирішення проблемних і творчих завдань. Наприклад, «Передати зміст даного художнього твору за допомогою географічних термінів», «Установити причинно-наслідкові зв’язки». Використання художнього слова,поетичних рядків відомих письменників допомагає вчителю формувати в учнів культуру мовлення, а сам художньо-емоційний фон уроків спонукає до творчості. Зв’язок із мовою передбачає розкриття значення слова. Так, у багатьох географічних термінах міститься вказівка на характер об’єктів: «плато»- плаский; «альбедо»- білизна; «каньйон»- труба, «клімат»- нахил .  Коли учні добре розуміють дослівний переклад, тоді глибше засвоюють поняття, тобто свідомо, а не механічно запам’ятовуватимуть.
Велику роль у ставленні творчої особистості учнів належить міжпредметним зв’язкам. Географія тісно пов’язана з біологією. Така ботанічна «ілюстрація» сприяє кращому розумінню географічних закономірностей. Наприклад, на уроках «Кліматичні пояси та області» звертається увага учнів на таку обставину:з віддаленням від екватора зменшуються розміри листків у рослин, в тропіках – перетворюються в колючки на північ, тим стають ще меншими. Дітям цікаво дізнатися,що існуюча різноманітність природних зон на території України спричинила відповідно певні загальні відмінності в характері населення України.
Важливе місце в здійсненні міжпредметних зв’язків належить інтегрованим урокам, де міжпредметні зв’язки розширюються: це взаємозв’язки географії з фізикою, хімією, історією, інформатикою.
 Відомо, що розкриття творчих можливостей учнів здійснюється в процесі поєднання навчальної та ігрової діяльності.
Ігри змушують вносити в пізнавальну діяльність свій досвід і знання, активізувати мислення. Найчастіше вони проводяться з учнями середньої ланки.  У 6 класі «Орієнтування на місцевості карти» (вивчення координат об’єктів), у 7 класі «Подорож по морях, океанах, материках» де за описом, загадкою учні знаходять певний об’єкт; наприклад,
«І найдовша,норовлива,
у житті людей важлива.
По Сахарі протікаю,
                             зовсім не пересихаю»                                                                (р.Ніл).
Вони з захопленням починають створювати подібні завдання вдома. Інноваційним, тобто диференційованим, повинно залишатися і домашнє завдання. Так при вивченні у 6 класі теми «Рух води в океанах» учні з художнім нахилом можуть намалювати малюнок високих хвиль-цунамі, океанічну гладь-штиль та їх пояснити географічними термінами.
Охоче грають учні і в такі ігри «Двобій термінів і значень», «Поле чудес», «Останній мільйон», «Листи з помилками барона Мюнхаузена», «Слабка ланка», « Заморочки з бочки». Самі із задоволенням складають вікторини, кросворди, чайнворди, ребуси при узагальненні і систематизації знань, умінь. Цікавими є брейн - ринги знань, прес - конференції, круглі столи для старшокласників.
Створити комфортні умови навчання, за яких учень відчуває рівень своєї успішності, інтелектуальну сформованість, можливо за умов організації інтерактивного навчання. Найчастіше використовуються такі інтерактивні методи, як робота в малих групах (особливо під час вивчення теми «Природні зони», «Моря України», «Корисні копалини України»); коло ідей (особливо під час вивчення тем «ПЕК України», «Глобальні проблеми людства»); «Мозковий штурм» (під час розв’язання проблемних завдань); дискусії (під час вивчення галузей народного господарства України, економічних районів України). Особливий інтерес викликають творчі завдання «Розробка туристичного маршруту, екскурсії», «Пам’ятка туристові Австралії, Африки»(7 клас), «Лист другу за допомогою умовних позначень (6 класі), «Репортаж із місця подій» (6 клас), «Логічний ланцюжок»(7 клас), конкурс повідомлень в стінгазету про річки, зера України(8 клас).
Переконана, що саме використання учнями додаткових джерел при підготовці до уроків географії, дасть змогу виявити само організаційні та комунікативні здібності учнів; розширять їх творчий потенціал у навчанні.

Немає коментарів:

Дописати коментар