Розвиток громадянської компетентності на уроках географії

Розвиток громадянської компетентності на уроках географії
       
      Розвиток громадянської компетенції  на уроках географії включає соціалізацію учня, формування його національної самосвідомості, загальної культури, світоглядних орієнтирів, екологічного стилю мислення і поведінки, творчих здібностей, дослідницьких навичок і навичок життєзабезпечення,  здатності до саморозвитку й самонавчання в умовах глобальних змін і викликів. Варто також ураховувати  те, що для виховання успішних молодих людей, недостатньо їм дати певну суму знань і  умінь, необхідно ще навчити вірити їх в себе, у свої сили, навчити приймати  рішення, жити й працювати в колективі й зосереджувати свої зусилля на конкретних завданнях, виявляти проблему, вести самостійний чи спільний пошук способів її розв’язання, брати на себе відповідальність за результати своїх дій і вчинків.
       Географія є не тільки джерелом нових відомостей про Землю, а є основою для формування світогляду, виховання  дбайливих  господарів, любові до рідного краю, набуття умінь і навичок адаптації до навколишнього середовища, адекватної поведінки в ньому. Робота учителя полягає в тому, щоб за допомогою географічних знань і вмінь виховати в учнів у повсякденному житті  соціально  відповідальну поведінку у навколишньому середовищі, його збереження, адаптації до умов проживання на певній території; виховувати вміння самостійного оцінювати  рівень впливу людини на природу, безпеки довкілля як сфери життєдіяльності людини та вирішення конкретних практичних завдань. Головним аспектом у розвитку громадянської компетентності є виховання екологічної культури, національної свідомості та почуття патріотизму, толерантного ставлення до інших народів, поваги до природних і культурних цінностей різних регіонів і країн світу.
        У 6 класі розпочинається формування загальної географічної культури школярів та поступове навчання картографічній мові. Учні оволодівають основними географічними уявленнями та поняттями, набувають певних умінь у роботі з різними джерелами географічної інформації. Для досягнення окресленої мети  необхідно розвивати пізнавальний інтерес учнів до об'єктів і процесів навколишнього світу; навчати встановлювати зв'язки в системі географічних знань і на цій основі формувати ключову компетентность, залучаючи учнів до практичної діяльності щодо застосування отриманих географічних знань і вмінь у повсякденному житті.
Так, при вивченні теми «Географія як наука про  Землю, її природу, населення та його господарську діяльність, про взаємодію природи і людства.
Значення географічних знань та умінь для життєдіяльності людини»,  учитель пояснює на конкретних прикладах значення географії для життєдіяльності людини, добираючи інформацію з різних джерел, сприяє позитивному ставленню до навчання, розвиває здатність спільного розуміння проблеми і толерантне й неупереджене ставлення до інших думок і поглядів, вчить дискутувати  на  тему «Що і навіщо вивчати сучасним географам, коли вже все на Землі відкрито?»,  формучи необхідні моральні якості відстоювати свою позицію в дискусії, конструктивно спілкуватися, вчитися спільно досягати мети.
При вивченні теми «Сучасні дослідження Землі у  ХХ  і на початку ХХІ ст.» формуються вміння критично оцінювати інформацію географічного змісту, визначати  роль сучасних досліджень у підвищенні добробуту людства.
При вивченні тем «Атмосфера» та «Гідросфера»  учнями усвідомлюється система попереджень та алгоритм поведінки під час повеней, катастрофічних паводків, льодоходу, шторму, цунамі. наводяться приклади подолання спільними зусиллями громади (жителів вулиці, села, міста) наслідків стихійних атмосферних явищ  і  процесів.
При вивченні теми «Біосфера та грунти»  учитель презентує приклади власного досвіду зі збереження тваринного та рослинного світу своєї місцевості.
На уроках з розділу «Планета людей»  учитель формує  усвідомлення  важливісті  толерантного ставлення до представників інших рас  і  народів  світу.
      На уроці географії кожна дитина має можливість для розвитку своїх здібностей, фантазії. Тобто хоч на мить учень може стати мандрівником, побувавши в уявній науковій експедиції до  певної природної зони чи  ландшафтів України чи материків, що існували в геологічному минулому, чи до заповідних українських об'єктів (курс «Фізичної географії», 8 клас) і скласти звіт експедиції про свої відчуття, враження, доповненими їх власними малюнками чи фотографіями. У 7 класі під час вивчення теми «Вступ. Материки та океани» учитель   пояснює  на  конкретних  прикладах  їх розміри та  доводить  практичне  значення  вивчення  материків  та  океанів.
     Уроки з тем «Африка», «Південна та Північна Америка», «Австралія», «Євразія» встановлюють  залежність  між  рівнем  соціального  розвитку  країн  і станом  природних  комплексів.
    На уроках   у 8 – му та 9 – му класах під час вивчення матеріалу про природу та господарство України відбувається формування почуття приналежності до великого українського народу, яким ми є, гордості і любові до нашої культури і традицій.  Учні 8 класу вивчають географію України, де мають великий простір для формування громадянських компктентностей. Вивчаючи тему «Україна на політичній карті Європи та світу» учитель формує в учнів розуміння  впливу  географічного  положення  країни  на  її  соціально – економічний  розвиток та усвідомлення ролі  кордонів  для  безпеки  держави. Цікавими є уроки теми «Рельєф. Корисні копалини», що збагачують світогляд учнів про значення  корисних  копалин  для  різних  видів  господарської  діяльності  людини та їх економне, безвідходне використання. Особливо цікавим є дослідження з теми «Водні об’єкти. Водні ресурси”, де учні аналізуючи географічні карти та додаткову інформацію про стан водойм, якість води, роблять  висновки  щодо  необхідності  заходів  із  охорони  водних  ресурсів  України  і  своєї  місцевості. При вивченні поверхневих вод України можна використовувати фрагменти творів українських письменників, народні пісні про річки, оспівані нашим народом. В учнів складається уява про головні річкові системи України, рослини, тварини. На уроках часто використовую прислів’я, приказки прикмети про погоду, загадки про природні об’єкти та явища, елементи календарної обрядовості, землеробської культури, використання народних традицій, шанобливого ставлення до природи.
На уроках з теми «Грунти» вихованці знайомляться з різновидністю грунтів рідного краю та необхідністю їх раціонального використання й охорони. На видовому розмаїтті рослинного та тваринного світу України у восьмикласників  формується особистість   відповідального  члена  громади, суспільства, який розуміє  необхідність раціонального  використання  рослинних  і  тваринних  ресурсів, роль та охорону живої природи для наступних поколінь та усвідомлює наслідки впливу господарської діяльності  людини на тваринний світ України та своєї місцевості. Тема «Ландшафти України» розширює знання про красу природи  та виявляє  готовність  до  розвязання   проблем, пов’язаних  із  станом  довкілля.
      Тема «Населення України» формує поняття багатонаціонального складу української держави, світу та оцінює  поняття  рівності  та  розмаїття народів, явища  дискримінації  та  гендерної  нерівності  у  суспільстві.
При вивченні теми «Розселення»  учні оцінюють і пояснюють вплив природних, демографічних та соціально-економічних чинників на територіальні відмінності густоти населення, а виховні заходи  на тему          
« Рід наш красний, український» допомагають  усвідомити  причетність  до  національної  культури  України та зрозуміти  проблеми, які  виникають, коли  суспільства  з  різними  цінностями  та  переконаннями  намагаються  жити  разом  у  мирі, вчать толерантно ставитись до  інших  релігій  та  етнічних  груп.
      Вивчення економічної географії України та світу (9клас)  надає ще більші можливості для патріотичного виховання учнів. Знайомлячи учнів з господарством нашої країни завжди звертаю увагу на місце нашої країни в світі, на наші національні енергетичні ресурси, на працьовитість нашого народу.  Завжди закликаю учнів та їх родини користуватися та вживати  вітчизняну продукцію, таким чином підтримати нашого виробника і звільнити український ринок від неякісної імпортної дешевої продукції.
Коли ми вивчаємо окремі галузі промисловості, то знайомимось з українськими виробниками,  оцінюємо їх конкурентоспроможність.
При розгляді теми «Легка промисловість. Художні промисли» наочно демонструємо  вироби, запрошуємо на урок майстрів, які знайомлять учнів з самою технікою виконання.
Патріотичні почуття особливо легко виховуються на екскурсіях, в туристських  походах, подорожах.  Всі вони виховують у школярів такі цінні якості, як почуття  дружби і колективізму, привчають до взаємної допомоги і підтримки. Вони розширюють світогляд, закріплюють і поглиблюють знання, здобуті в школі, дають можливість ознайомити дітей з історією Батьківщини,  її природними скарбами, народними звичаями, традиціями, залучають їх до проведення різноманітних досліджень та спостережень.
В роботі практикую  метод проектів, де учні виконують проекти для отримання більш глибоких знань. Наприклад, у 8 класі це проекти по природних зонах України, по дослідженню рідного краю;  у 9 класі це проекти на дослідження українських виробників, споживчого ринку, художніх промислів. У 9 класі при вивченні курсу  «Україна та світове господарство» учитель  наводить власні приклади  бачення застосування знань з економічної географії у повсякденному житті,  критично  оцінює  сучасну  економічну  ситуацію  України, її  місце  серед  країн  світу. Вивчаючи тему «Світове господарство»,  учням розкривається значення  досвіду  економічного  розвитку  інших  країн  і  пропонується враховувати цей  досвід  для  розвитку  України  та  свого  регіону. Вивчаючи тему  «Сільське господарство та лісові ресурси»,  залежність його від природних умов, навчаю учнів  пропагувати  товари  вітчизняного  виробництва, підтримувати  власного  виробника, аргументуючи свою позицію щодо впровадження та збереження ринку земельних ресурсів в Україні та лісових ресурсів.
        Під час виконання практичних робіт «Вторинний сектор економіки» учні знайомляться з переробними галузями, на конкретних прикладах вчаться економити, берегти природні ресурси, бо багато з них – невідновні. Дуже цікаво пройшов диспут  щодо  шляхів  розв’язання  глобальних  проблем  людства  та  їх  прояву  у  своїй  місцевості, де учні пропонували можливі шляхи подолання глобальних проблем у своєму регіоні. Для того, щоб учні знали екологічні проблеми нашої країни, рідного краю показую їм відеоролики про глобальні проблеми та екологічні проблеми з метою виховання дбайливого ставлення до навколишнього середовища, використовую таку форму роботи як дебати, дискусія, рольові ігри, прес –конференція, прибираємо на подвір’ї, розчищаємо звалища сміття.
       Велику роль відіграє також  використання творів Т.Г.Шевченка на уроках географії, що розкриває тему зв’язку поетичного слова з географією, що сприяє поглибленню міжпредметних зв’язків, служить засобом патріотичного виховання учнів, формує загальнокультурну компетентність.  
Учні мають вчитися бути вільними, незалежними та творчими, критично мислити, знати свої права і обов'язки, уміти працювати в колективі, вести діалог та переговори. Виховуючи в учнях любов до рідного краю, ми формуємо гідне майбутнє нашого народу.
      У 10 класі при вивченні географії країн світу результативними є нетрадиційні уроки  у формі уроку-вікторини, уроку КВК, уроку-суду, уроку-турніру, уроку-прес-конференції, «Очевидне-неймовірне», «Я хотів би знати...», «Подорож розділом» (темою), ігри  «Що? Де? Коли? Чому?», аукціону, «Інтерв'ю», «Телеміст», «Захист проекту», «Звіт науково-дослідному інституту», «Патент», «Інформаційний пошук» (розуміння символів, графіків, формул, діаграм),  конкурси ділових людей. Актуальними для старшокласників є і уроки творчості: урок-твір, розробка проекту, розв'язання винахідницьких задач.  
       Отже, на мою думку, виховання національної самосвідомості та громадянської компетентності на уроках географії сприяє збагаченню духовного світогляду школярів, формує усвідомлення  особистості себе як частинки українського народу з власною національною гідністю.
















Немає коментарів:

Дописати коментар